חרף חשד להעדפת נושים: נכה קיבלה פטור מכל חובותיה בהליך שיקום כלכלי

חייבת המתמודדת עם סכיזופרניה הודתה שהיא עובדת ופורעת מדי חודש 500 שקל מחובותיה באופן עצמאי. רשמת הוצל"פ: "טיפה בים, לא מעיד על חוסר תום-לב"

החייבת ומצבה הכלכלי

במסגרת חדלות פירעון, לשכת הוצאה לפועל חיפה העניקה לאחרונה פטור מלא מחובות לבת 49 המתמודדת עם סכיזופרניה הנמצאת בתהליך גמילה מאלכוהול. נקבע שלנוכח מצבה הרפואי המורכב יש לאפשר לה לצאת לחיים כלכליים חדשים ונקיים מחובות.

החייבת, גרושה ואם לשניים, הגישה בקשה להפטר חובות במסגרת הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עלתה בשנות ה-90 מקזחסטן. בשל מחלת הסכיזופרניה שממנה היא סובלת הוכרה כנכה בביטוח הלאומי, והיא מקבלת קצבה חודשית של כ-5,000 שקל. בעבר התמכרה לטיפה המרה ולדבריה כיום היא מצויה בתהליך גמילה. בין לבין היא נקלעה לחובות כבדים שבגינם פנתה לפני כשנתיים ללשכת ההוצאה לפועל, בתקווה לקבל הפטר ולצאת לחיים חדשים.

הדיון וההכרעה בבית המשפט

בדצמבר 2022 נפתחו הליכי חדלות הפירעון בעניינה מבלי שהושת עליה צו תשלומים, אלא שעד מהרה ביקש הנאמן לבטלם. לטענתו, נודע לו שהחייבת מרוויחה כסף מעבודה ומחזירה חובות שלא במסגרת ההליך, באופן העולה כדי העדפת נושים אסורה ומצדיק את ביטול ההליך.

ואכן, במאי האחרון התקיים דיון בלשכת ההוצאה לפועל שאימת את גרסת הנאמן. החייבת העידה שם שהיא מתקיימת מקצבת ביטוח לאומי בלבד – באופן הפוטר אותה לפי הפסיקה מחובת תשלום חודשית – אלא שבאותה נשימה הודתה כי היא עובדת "פה ושם" בניקיון, ופורעת באמצעות ההכנסות מהן חלק מחובותיה, בין השאר לחנות לממכר מזון לחיות.

נקבע שאין בהודאת החייבת משום הצדקה לבטל את הליך חדלות הפירעון בעניינה, או להתנות את ההפטר שיינתן לה בעמידתה בתוכנית תשלומים
אשר ליכולת ההשתכרות נקבע שההכנסות שכביכול הוכחו – כ-500 שקל בחודש – אינן מצדיקות הטלת צו תשלומים. יתרה מכך, החייבת סיפרה שלא עבור כל עבודת ניקיון היא מקבלת כסף, וכי קיימים מקרים שבהם היא מנקה בחינם עבור אנשים שנותנים לה אוכל, מפני ש"לא נעים לה".
נפסק: "מלבד הקצבה שעליה מסתמכת היחידה, לא נמצא כי קיימת הכנסה ממשית/ודאית או יציבה אשר ממנה ניתן לגזור צו תשלומים. מדובר בסכום מוערך של 500 שקל, שהינו סכום מזערי, שאין לבסס עליו חובת תשלום".

למרות שהחייבת לא התנהלה בתום לב מתוך כוונה להעדיף נושים או להסתיר כספים מנושיה. היא נכה שרוב כושר עבודתה נשלל ואין צפי לשיפור המצב, כך שמוצדק לפטור אותה מחובותיה לאלתר. נפסק על מתן הפטר מלא לחייבת.

על מנת לשלם כמה שפחות בהליך חדלות פירעון, שיקום כלכלי, פשיטת רגל והסדר נושים, עדיף להתייעץ עם עורך דין המומחה להליכי חדלות פירעון על מנת שימצא את הדרך שבה החייב ישלם כמה שפחות ולהביא אותו להפטר חובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *